2012-01-11

Östra By Night no.1

Sitter vid köksbordet och försöker varva ner efter kvällen premiär av den helt nya serien Östra By Night. Tävlingsplatsen var densamma som i söndags, lika så banvarvet. Enda skillnaden var att vi skulle köra 4 varv i sträck och inte vila mellan.

Började med att gå ut lite lagom för att bli ordentligt varm. Kom ganska snabbt ikapp ett par juniorer som startade innan. De hängde sedan på mig, vilket alltid är ett stressmoment. I slutet på första varvet kom Magnus Norberg ikapp - en förare jag personligen tycker är riktigt duktig. Han startade 20 sek bakom mig, så jag tänkte att om jag håller rygg på honom blir det här bra.
Varv två rullade på utan problem och jag hade hela tiden Magnus inom en 50-tal meter framför mig. När vi gick ut på tredje varvet tänkte jag att skulle försöka stressa honom lite och se om han kanske gjorde nåt misstag. Istället var det jag som bromsade stopp. Fort iväg, lite lätt stressad... bromsade stopp. Gjorde ett försök till att öka tempot, och ja, jag bromsade stopp.
Jag tog tre djupa andetag och tänkte att nu jävlar skärper vi till oss och försöker komma ikapp Norberg. Sagt och gjort, jag fick upp ett bra flyt och högt tempo och i slutet på varv tre var jag alldeles i bakhjulet på honom.
Dessvärre var jag på grund av detta lite trött i ryggen inför sista varvet så jag orkade inte riktigt hålla rygg hela vägen in i mål utan var 7 sek efter. Men eftersom han startade 20 efter mig vann han med 27 sekunder.

Men shit vad jag är nöjd med det!!! Tvåa. Bortsett från juniortabbarna på varv tre flöt det på bra, och min målsättning att komma topp tre i den här mörker-serien verkar ju i alla fall inte orimligt.

På lördag är det dags för nästa Östra Open. Denna gång i Östhammar.

2 kommentarer:

jansson sa...

bra jobbat tomas! imponerande!

Robban sa...

intressant och spännande läsning, bra jobbat.