2009-01-04

16 minus. Så kallt var det i morse när Östra Open -09 drog igång i Vendel norr om Uppsala. Köldgränsen är -15 så starten fick flyttas upp en timme. För mig var det premiär i breddklassen, så jag visste inte riktigt vad jag skulle kunna förvänta mig. Med det i åtanke bestämde jag mig för att starta ganska långt bak för att lättare kunna koncentrera mig på mitt.

Starten gick och jag fick upp värmen i kroppen ganska snabbt, trots kylan. På andra varvet kom jag och en annan förare ikapp en som var avsevärt långsammare. Han gick fint åt sidan och släppte förbi killen framför mig, men när jag skulle åka förbi fick han för sig att svänga ut i spåret igen. Han klippte framdäcket på mig och jag föll som en fura, med nosen ner i snön.

Jag tog av mig glasögonen och körde vidare utan några större bekymmer. Var visserligen lite mör i kroppen sedan gårdagen, så jag gjorde lite småtabbar här och där. Det jobbigaste med kylan var att backen blev så hård att till och med dubbdäcken blev hala, men det var ju samma för alla.

Placering: 18
Totalt i serien: 18

Inga kommentarer: