2009-05-19

I söndags avgjordes årets Lag-SM på en kalasrolig bana i Hedemora. För mig var det debut i dessa sammanhang, men jag var rejält laddad och åksugen. I mitt lag var vi jag, Samuel Zetterberg, Anders Fahlén och Daniel Johansson.
Banan var ganska kort, bara dryga 15 min per varv, och slingrade sig runt den lokala crossbanan. De hade även slängt in en extremdel med lite stockar och däck, som jag personligen uppskattade jättemycket.
Fahlén fick starta för oss då det var start på grind, och han är den av oss med störst erfarenhet på sånt. Han gjorde en riktigt bra första sträcka och växlade som 9:a i i klassen. Tyvärr blev det lite missförstånd vid växlingen så vi tappade raskt ner till 15:e plats. Men efter det var det bara att åka. Vi körde 2 varv i stöten och var ganska jämna allihop.
Sakta men säkert åt vi upp lite avstånd till lagen framför, och när de sex timmarna var avverkade kom vi på en 10:e plats. Inte alls illa pinkat. Min körning kändes bra, men jag hade lite problem på de snabba partierna på crossbanan, samt ett litet parti på en rullstensås där jag inte alls fick till det. Tycker väl att jag borde kunnat kapa en 40 sek i alla fall per varv.
I övrigt blev det guld för Göta genom Fritz Andersson, Niklas Gustafsson och Patrik Wicksell i elit och silver för Jonas Karlsson, Kristoffer Jönsson, Emil Lindbom och Anders Hallstensson i junior. Dessutom var det ett till Göta-lag på en 5:e plats i elit. Damerna tog även de ett guld i ren utklassningsstil med Jessica Jönsson och Emelie Karlsson.
Snacka om bredd inom enduron i Enköping!!!!!
Nästa helg är det SM i Västerås - nu är det bara att ladda.
Placering: 10

Inga kommentarer: