2009-05-25

I lördags körde jag SM i Västerås. Jag ställde upp i SM2-klassen tillsammans med 54 andra förare. Tanken med tävlingen var för min del att skaffa mig lite erfarenhet och mest känna på hur det är kring en sån här tävling, då jag aldrig kört nåt liknanade förut.

Upplägget var 4 sträckor, tre rätt bökiga enduroprov och ett crossprov, per varv och vi skulle köra 2½ varv - dvs 10 sträckor. Varje varv fick ta 1,5 timme att avklara innan man skulle ut på nästa. Ganska gott om tid.

Jag öppnade i ett tempo som jag tyckte känndes rätt lagom. Att försöka attakera fullt var inget som jag hade en tanke på, utan jag ville ta mig runt hela tävlingen. Jag öppnade på en 33.e plats på första sträckan, men redan sträckan efter tappade jag till 41.a.

Det hela flöt på och jag fick jättefin hjälp i depån av vänner och släkt. Efter sträcka 6 kom jag in och behövde en ny fotpinne. En ny skulle monteras, men det blev svårt att få dit den nya med fjädern, och det blev tajt om tid att hinna ut på nästa sträcka. Klarade det dock.

Inför sista sträckan märkte vi att cykeln "blödde" lite lätt från kopplingslåpan. Bara att rikta ut fotbromsen och fortsätta, och hoppas att inte alltför mycket olja rinner ut. Jag klarade det den här gången, och det visade sig att jag sakta men säkert hasade mig uppåt i resultat-tabellen. Från en 41.a till en 38.e plats till slut.

Kände att jag kroknade rätt mycket de två sista sträckorna, och det syntes på sträcktiderna också. Tappade säkert 2-3 min på bara dessa två. Men allt som allt är jag mycket nöjd med att ha genomfört mitt första SM.

Placering: 38

Inga kommentarer: